Hier in Satsang worden de openbaringen van het Goddelijke levende Mysterie aan je door gegeven als een cadeau van het bestaan. Een cadeau, een presentie, die altijd al op je te wachten lag, maar nog niet aangeraakt werd. Je zou wat al die tijd op je te wachten ligt ook de schat van het Hier en Nu kunnen noemen. Het wordt een schat genoemd, omdat alles wat er door en in aangeraakt wordt, zijn glans en schittering terug krijgt. Als levende parels zie je de dauwdruppels weer aan de grashalmen hangen, je geniet weer van de majestueusheid van een zonsondergang, je hoort het gezang der vogelen zoals je het nog nooit gehoord hebt, je verkeert in de verbazingwekkende betovering van de maan en gaat je dak uit met de ongelofelijke schittering van de sterren in een eindeloos lyrisch heelal. Een van mijn Lichtbroeders drukte dit als volgt uit:
“Ik ben het licht dat boven hen allen is, ik ben het al, en het al komt uit mij en het al komt tot mij. Kloof een stuk hout en ik ben daar; licht een steen op en je zult me daar vinden”...
In de Alchemie, de chemie van het Al, wordt de schat van het Hier en Nu ook wel aangeduid met ‘het levenselixer’ of ‘de steen de wijzen’, de magische aanraking die weer alles in ‘goud’ veranderd. Omdat hier sprake is van een cadeau, a present, kan het alleen maar door gegeven worden in the present. The present zelf is het cadeau, maar een cadeau dat zich via haar openbaringen laat uitpakken. Als onvoorstelbare surprise zullen in Satsang de openbaringen van het Mysterie je stoutste dromen te boven gaan. Het pakt (zichzelf) hier steeds anders uit. Een mooi woord trouwens, openbaringen: het baren, het naar buiten brengen, van dat wat in alle openheid plaatsvindt. Dankzij dit gegeven moment, een presentie in the present, bestaat er in Satsang de mogelijkheid van transmissie, een mogelijkheid die je hele leven al op je te wachten lag... om je aan te raken en om geactualiseerd te worden.”
Het woord Satya Satsang komt uit het Sanskriet. Satya betekent het stralende, het zuivere, het Uiteindelijke, vooraf aan emissie en weerstandskracht, vooraf aan het gemanifesteerde en het ongemanifesteerde. Via het Stille hartcentrum van de cycloon ontdek je de mogelijkheid van een turbulent bestaan in absolute Stilte. Door hier in Satsang direct in het stille centrum te schouwen, openbaart zich je Ware Natuur.
In India noemt men dat Aparoksha Anubhuti: de onmiddellijke herkenning van je eigen onervaarbaarheid. Deze onmiddellijke herkenning, of de herkenning van het Onmiddellijke, gebeurt bij een waarachtig leermeester niet doordat hij in Satsang je vragen beantwoordt, maar doordat hij realisatie overbrengt.”